Na východe premávajú už tri nové dieselové eurovlaky

06.03.2012 Celý región

Bardejov (6.marca 2012) – Moderná vlaková súprava odvezie už aj obyvateľov Bardejova. Dieselová motorová jednotka, ktorá dostala meno Monika, bude premávať na trase Prešov – Bardejov a späť vždy v nedeľu popoludní, t.j. v čase dopravnej špičky. Dnes sa na novom vlaku uskutočnila prezentačná jazda po hornom Šariši za účasti ministra dopravy Jána Figeľa.

Dieselová motorová súprava Monika má, podobne ako súpravy Mária a Eva, domovskú stanicu v Humennom. Premávajú na tratiach z Humenného do Stakčína, Prešova, Košíc, Medzilaboriec, a tiež z Prešova do Bardejova.
„Som veľmi rád, že na železnice sa vracajú cestujúci, pretože verejná koľajová doprava je nielen lacnejšia, ale aj ekologickejšia ako automobilová. Železničná spoločnosť sa bude ešte viac orientovať na zákazníkov a efektívne využívať nové vlakové súpravy. Tie budú jazdiť po trasách a v časoch, ktoré sú exponované. To je aj prípad Bardejova. V nedeľu popoludní sem prichádzajú kúpeľní hostia a študenti stredných škôl a naopak, množstvo cestujúcich sa pohodlne dopraví do Prešova a ďalej k rýchlikom v smere na Bratislavu i Košice“, povedal počas slávnostnej prezentáciu nového vlaku minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR J. Figeľ.
Od platnosti nového železničného grafikonu, t.j. od 11.decembra 2011 jazdí na slovenských tratiach jazdiť už dvanásť nových vlakov – šesť elektrických poschodových jednotiek, štyri súpravy typu „push-pull“ a spomínané tri dieselové motorové jednotky.

Dodávka celkovo 32 nových vlakov, z toho dvanástich dieselových motorových jednotiek, je súčasťou projektu obnovy vozového parku Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). V rámci neho do dvoch rokov vymení až pätina regionálnych a prímestských vlakov na slovenských železniciach. Projekt je spolufinancovaný cez eurofondy prostredníctvom Operačného programu Doprava. Okrem okolia Humenného budú nové dieselové regionálne vlaky postupne nasadzované aj v okolí Nitry, Košíc a Prievidze.
Dieselové motorové jednotky radu 861 možno právom označiť za slovenské eurovlaky, keďže sú vyrobené v spoločnosti ŽOS Vrútky, a.s. Spoločnosť, ktorá je orientovaná na vlastný vývoj a výrobu, vyrobila pre ZSSK vozidlo novej generácie. Ide o vlakovú súpravu s dieselhydraulickým prenosom výkonu radu 861, určenú na regionálnu dopravu s požadovanou maximálnou rýchlosťou 140 km/h, poháňanú dvoma motormi o výkone 2 x 588kW. Súprava odvezie 177 sediacich a 110 stojacich cestujúcich. Keďže tento vlak je určený na regionálnu prepravu, kde je najväčší podiel nechránených priecestí, pevnostne zodpovedá najprísnejším európskym normám týkajúcim sa havárií železničných vozidiel.
Nové vlaky sú nízkopodlažné, s multifunkčnými priestormi pre imobilných cestujúcich s vozíkmi, pre kočíky a bicykle. Sú vybavené informačným systémom, klimatizáciou, samočinnou tlakovou brzdou, záchrannou brzdou s premostením a zaisťovacou brzdou.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov, či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.
 

Vyberte región